Plzeň je pro urbanistiku pěkně těžký oříšek: město leží na soutoku čtyř řek, křižovatce šesti železničních tratí a také mezi dvojicí obřích průmyslových areálů. Řeky a jejich rozsáhlá zátopová území, koleje, nádraží, seřadiště i území Škodovky, plzeňských pivovarů, teplárny a jatek představují obrovské bariéry v životě města. Zástavba bytovými domy je rozdrobena do různě velkých ostrůvků, které jsou pospojovány dopravními tepnami.
Dvě ze spojnic jsou pro Plzeň životně důležité: Karlovarská třída spojující severní sídliště (Lochotín, Vinice, Košutku a Bolevec) se středem a jihem města a ulice U Prazdroje spojující východní části Doubravka a Lobzy se středem města. Po Karlovarské třídě prochází silnice I/27, ulicí U Prazdroje je pochází silnice I/26 a jde též o výpadovku na Rokycansko a Prahu. Karlovarská třída překonává údolní nivu Mže, ulice U Prazdroje prochází středem 3 km širokého průmyslového a železničního bloku. Cokoliv zablokuje tyto tepny, způsobí kolaps dopravy v Plzni.
Společnost InterCora, česko-bavorský developer a nadšený zdobitel měst obchodními centry, chce přímo vedle ulice U Prazdroje vybudovat na místě zrušeného nákladového nádraží obchodní centrum. Hlavními nájemci by měl být hobby market HORNBACH a diskontní prodejna Penny Market. Lokalita sevřená mezi železnici a silniční tah není příliš atraktivní pro bydlení, ale ani tak výstavba obchodního centra nevypadá jako dobrý nápad:
- umístění v centru
Ač vedení města vnímá jako centrum Plzně jen její historické gotické jádro, při pohledu na mapu s vyznačenou lokalitou je jasné, že místo vzdálené přibližně 1,25 km od katedrály sv. Bartoloměje neleží na okraji města. Pro zajímavost uvádím, že většina prodejen HORNBACH leží v ČR na okraji měst – Řepy a Černý Most v Praze, Březhrad v Hradci Králové, okraj Svinova v Ostravě. Nejblíže se situaci v Plzni blíží prodejna v Brně Štýřicích, ale i ta leží v pásu mezi bytovou zástavbou a dálnicí. Umístění na okraji je logické pro … - dopravní zatížení
Hobby market kvality HORNBACHu není určen jen pro obyvatele samotného města, ale i pro spádové oblasti. V Plzni lze předpokládat zájem obyvatel hned čtyř okresů Plzeň-město (od letošního ledna nejde jen o samotnou Plzeň), Plzeň-jih, Plzeň-sever a Rokycany. Všichni budou muset projet některou okrajovou částí Plzně, z některých směrů i naprostým centrem města. Všichni bez výjimky pak ulicí U Prazdroje. Dovedete si představit slet vesnických řidičů čepičářů na frekventované městské tepně? Jedna havárie a už je zácpa. Na místě je sice zastávka MHD, ale kolik lidí si pojede do HORNBACHu jen pro hmoždinky, aby se s nimi vešli do trolejbusu. Oprávněně lze očekávat nárůst dopravního zatížení a to provází i … - hlučnost
Každá dnešní dopravní tepna přináší hluk. V ulici U Prazdroje jsou dlouhodobě překročené hygienické limity a jen naprostý naivka by mohl očekávat, že se situace po otevření center nezmění či dokonce zlepší. Ale co když právě v tomto místě potřebuje Plzeň taková … - obchodní centra
Popravdě je tu vůbec nepotřebuje. Přibližně půl kilometru východněji leží prodejna bauMaxu (taktéž hobby market) a hypermarket s Intersparem, tři čtvrtě kilometru na druhou stranu je obchodní dům TESCO. V okolí není příliš bytových domů.
Člověk by si řekl, že vedení města výstavbu zbytečného hobby marketu na nevhodném místě nepovolí. Ale u nás v Kocourkově, ehm v Plzni, je vše jinak. Výstavba schválena v červnu 2006 i opozicí. Naštěstí se plzeňské Děti Země snažily a přesvědčily krajský úřad, že s povolujícím rozhodnutím není vše v pořádku. Krajský úřad Plzeňského kraje na začátku července rozhodl, že záměr výstavby obchodního centra bude důkladně zkoumán v procesu posuzování vlivů na životní prostředí.
Držte palce, ať nám tu Plzeň dále nehyzdí.
Jelikož se problému věnují snad jen Děti Země, mohu odkázat jen jejich tiskové zprávy:
V Opavě je to bohužel ještě horší. Magistrát natolik protlačuje “Opava Plaza”, až je to do očí bijící. Stavební povolení vydaná se zpětnou platností, proběhla demolice tržnice se stavbou, která měla být kulturní památkou, chystá se souběžná stavba dalšího obchodního centra přímo v centru města (ano, vybombardovaném, nicméně vedle konkatedrály) atd. 🙁 Přitom jsou jakási čísla, která říkají, že v Opě je nejvíc metrů čtverečních prodejní plochy marketů v celé republice….
Ono už bohatě stačí ten anonymně-krabicovitý “skvost” Diplomat Courtyard Marriott kterým zazdili spodek centra.
Ubírání pruhů na hlavních tazích taky plynulosti dopravy moc neprospívá. Asi proto pokud můžu, tak jedu jinudy (v poslední době se úplně Plzni vyhýbám přes “obchvat” II/180…).
Naproti Diplomatu chtějí postavit parkovací dům, což bude také jistě nádhera, navíc tam plánují vyústit obchvat Roudné.
Za úpravu Klatovské prý město dostalo dokonce nějaké ocenění…
Podobný megaprojekt je Praha Bubny. Ale jak to zatím vypadá, tak ORCO asi krachne a nahradí ho větší počet developerů. Možná to bude pro bubny i dobře…
A už je skoro postaveno.Je to hnus,takový je dneska svět,a peníze určují jak se co udělá.
za největší dopravní pitomost, a vytváření nebezpečných situací a zvýšení nehodovosti
za úpravu klatovské bychjim dal cenu